R.e.s.p.e.c.t

Respekt: aktning, vördnad, omtanke.
Respektera: ha respekt för; högakta; ha försyn för; ta hänsyn till.
Så står det i Svenska Akademiens Ordlista om det här ordet som är en central punkt i mångas liv. Och om det inte är, så borde det vara. Respekten är en av grundstenarna i alla relationer vi har; till våra föräldrar, syskon, partners eller vänner.
Samhället skulle inte fungera utan denna respekt, som lyckligtvis många av oss har fått med oss i vår uppfostran.
För om vi tittar lite längre bort än till våra egna kretsar, och vi blickar ut i världen... Hur bra hade den inte kunnat se ut om vi alla bara hade kunnar RESPEKTERA varandra?

När vi tappar respekten så förlorar vi så väldigt mycket. Ingen vill vara kvar i en relation där man inte blir respekterad. Ingen bör stanna kvar i en sådan relation.

Så till alla er som vågar tänka efter och inser att ni börjar ta människorna runt er för givet: Backa några steg, börja visa omtanke och respektera de ni har runt er. För jag lovar, det tjänar alla på. Och gör det nu, innan det är för sent, för brist på respekt kan tära på vilken relation som helst, hur starka banden än verkar vara.

Sen har vi självklart personerna som inte förtjänar vår respekt. Och dom bör inte få den heller.
Respekt är iallafall inget jag tänker slösa på folk som inte kan hantera den.


Djupt inlägg idag. Dåligt väder, då kommer filosofen i mig fram. :P

Idag fyller min älskade mamma 56 år, en kvinna som jag har så
OERHÖRT mycket respekt för. 
Det ska firas med middag och vin på S/S Swea.
Föräldrarna är ett bra exempel på vad vi ofta tar för givet. Jag gjorde det.
Och det var på tok för sent som jag insåg det.
Men jag har lärt mig min läxa nu. Det är så otroligt viktigt att vårda det man har.

Och jag tänker själv aldrig ta något annat än respekt från någon iheller!
Jag är värd att vårdas och behandlas mjukt, för den jag är, för de principer jag står för, och för de prioteringar jag har.
Jag är värdefull, och det känns himmelskt bra att kunna skriva det.

Nu ska jag pilla med min nya mobil, Nokia 5800 Xpress Music. En riktigt tuff mobil.

TJARÅ!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0